100 χρόνια Mazda…
…ή αλλιώς マツダ株式会社 (ελπίζω να φορέσατε τα γυαλιά σας για να μπορέσετε να το… διαβάσετε) ή αν θέλουμε να είμαστε πιο κοντά στην ιαπωνική προφορά “Matsuda”!
Αλλά ποια είναι η ιστορία πίσω από αυτή την εκπληκτική εταιρεία που μας έχει χαρίσει μερικά από τα πιο συγκλονιστικά μοντέλα της αυτοκίνησης;
Ιστορία μου… αμαρτία μου!
Στις 30 Ιανουαρίου του 1920 η Toyo Cork Kogyo Co., Ltd, “ήρθε στη ζωή” ως παρασκευάστρια εργαλείων και μηχανημάτων.
Στα πρώτα χρόνια της ζωής της, τα πράγματα δεν ήταν πάντα ρόδινα και προς τα τέλη της δεκαετίας του 1920 χρειάστηκε τη βοήθεια της τράπεζας της Hiroshima, και τη συμβολή κάποιων ακόμα επιχειρήσεων προκειμένου να σωθεί από τη χρεοκοπία.
Για καλή μας τύχη η Toyo Kogyo (όπως άρχισε να ονομάζεται από το 1927) σώθηκε και το 1931 άρχισε να παράγει το πρώτο της όχημα, το υπέροχο τρίκυκλο Mazda-Go.
Κατά τη διάρκεια του Β’ Π.Π. κατασκεύαζε για τον Ιαπωνικό στρατό διάφορα όπλα με πιο γνωστό το τυφέκιο Type 99.
Πρώιμο… Zoom Zoom
Το πρώτο “πραγματικό” αυτοκίνητο (ναι με… τέσσερις τροχούς και δύο πόρτες) ήταν το Mazda R360 του 1960. Επρόκειτο για ένα δίθυρο διθέσιο κουπέ με κινητήρα 356 κ.ε. και βάρος 380 κιλά.
Η συνέχεια έγινε με το Mazda Carol του 1962, ενώ κατά τη δεκαετία του ‘60 η Mazda εμπνεύστηκε από την NSU και το μοντέλο της NSU Rο 80, ξεκίνησε μία συνεργασία μεταξύ των δύο εταιρειών και οι Ιάπωνες αποφάσισαν να εντάξουν στην παραγωγή τους τον περιστροφικό (Wankel) κινητήρα. Αυτή η επιλογή έκανε την Mazda να ξεχωρίσει από τους υπόλοιπους κατασκευαστές αυτοκινήτων (τόσο στην Ιαπωνία, όσο και παγκοσμίως) και μας προσέφερε αυτοκίνητα που έμειναν στην ιστορία.
Το πρώτο αυτοκίνητο της Mazda με περιστροφικό κινητήρα ήταν το Mazda Cosmo του 1967. Το διθέσιο, δίθυρο κουπέ και πρόγονος του RX7, Cosmo Sport διέθετε Wankel κινητήρα 982 κ.ε. και αρχικά απέδιδε 110 hp, ενώ τα μελλοντικά μοντέλα έφτασαν μέχρι και τους 130 hp.
Κατά τη δεκαετία του ‘70 η NSU και η Citroen εγκατέλειψαν τους περιστροφικούς κινητήρες, ενώ η αμερικανική General Motors ποτέ δεν κατάφερε να βγάλει στην παραγωγή ένα πρωτότυπο της Corvette με Wankel κινητήρα, οπότε και η Mazda έμεινε μόνη της, όσον αφορά τη χρήση του συγκεκριμένου κινητήρα.
Η υψηλή απόδοση των περιστροφικών κινητήρων σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος και την αξιοπιστία έκαναν τα μοντέλα της Mazda ιδιαίτερα αγαπητά σε όσους επιθυμούσαν επιδόσεις αντίστοιχες με εκείνες αυτοκινήτων που “φορούσαν” κινητήρες V6 ή ακόμα και V8.
Με μοντέλα όπως το R100 και τα RX2, RX3 και RX4, η ιαπωνική εταιρεία κατάφερε να γίνει μία υπολογίσιμη δύναμη στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Το 1968 άρχισε να λειτουργεί και επισήμως στον Καναδά, ενώ δύο χρόνια αργότερα εισχώρησε και στην Αμερικανική αγορά, κατασκευάζοντας μάλιστα το Mazda Rotary Pickup, το μοναδικό pickup με κινητήρα Wankel που έχει παραχθεί ποτέ. (Άλλη μία παγκόσμια πρωτοτυπία είναι το λεωφορείο Mazda Parkway που κυκλοφόρησε αποκλειστικά στην Ιαπωνία, ενώ δεν έχουν υπάρξει και άλλα station wagons με ίδιου τύπου κινητήρα εκτός από τα RX3 και RX4 στις αντίστοιχες εκδόσεις).
ΚΡΙΣΗ… με πιάνει κρίση!
Με την πετρελαϊκή κρίση του 1973 η Mazda άρχισε να χάνει σημαντικά μερίδια από τις πωλήσεις της, δεδομένου ότι οι περιστροφικοί κινητήρες ήταν γνωστοί για τις επιδόσεις τους, αλλά και για τη… δίψα τους, με την κατανάλωση καυσίμου να μην είναι και από τις πιο χαμηλές.
Η υψηλή κατανάλωση των περιστροφικών κινητήρων οδήγησε σε πτώση των πωλήσεων και σε συνδυασμό με τον γενικότερο χαμηλό όγκο εξαγωγών, έφεραν την Ιαπωνική εταιρεία για άλλη μία φορά σε δυσχερή θέση και στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Όμως και πάλι οι Ιάπωνες έκαναν το θαύμα τους, η Mazda διασώθηκε από την Sumitomo Bank (Ιαπωνική τράπεζα) και συνέχισε να παράγει αυτοκίνητα με κινητήρες “σε σειρά” για μοντέλα όπως τα Familia και Capella.
Και εγένετο… RX7
Στην Mazda όμως δεν μπορούσαν να… “κάτσουν καλά” και είχαν την υπέροχη ιδέα να απευθυνθούν σε ένα κοινό που ενδιαφέρεται περισσότερο για τις επιδόσεις και λιγότερο για την κατανάλωση. Φυσικά αναφερόμαστε στο κοινό των σπορ αυτοκίνητων.
Ο Wankel κινητήρας “βρήκε τη… φυσική του θέση” στο καπό ενός καθαρά σπορ αυτοκινήτου του πασίγνωστου RX7. Φυσικά το μοντέλο αγαπήθηκε από το κοινό και από το 1978 έως και το 2002, οι τρεις συνολικά εκδόσεις του γνωστού “φονέα γιγάντων”, είχαν όχι μόνο υψηλές πωλήσεις, άλλα κατέστησαν την Mazda στο μυαλό των απανταχού motorheads ως μία εταιρεία που τολμά να παράξει μοντέλα που οι mainstream εταιρείες ούτε καν θα το σκεφτόντουσαν (και φυσικά, χωρίς την τόλμη της Mazda, δεν θα είχαμε την τύχη να οδηγήσουμε μοντέλα όπως το RX7).
Ο απόγονος του RX7, έβγαινε από τις γραμμές παραγωγής από το 2002 έως και το 2012 και δεν είναι άλλο από το υπέροχο, ξεχωριστό και μοναδικό RX8, το οποίο ήταν ένα κόσμημα σε τέσσερεις τροχούς. Σπορ, τετραθέσιο, τετράθυρο (με τις πίσω suicide doors να κάνουν το RX8 ακόμα πιο ξεχωριστό) έφερε τα “πάνω – κάτω” στην αυτοκίνηση και έδωσε στη Mazda έναν ακόμα λόγο για να μπορεί να αισθάνεται υπερήφανη.
ROADSTER… δεύρο έξω!
Η Mazda όπως προαναφέραμε δεν παρήγαγε αυτοκίνητα αποκλειστικά με περιστροφικούς κινητήρες, αλλά είναι γνωστή και για την ποιότητα και την αξιοπιστία που προσφέρουν και οι… συνηθισμένοι “εν σειρά” κινητήρες της.
Αν στην εξαιρετικά υψηλή ποιότητα, προσθέτατε την τόλμη της εταιρείας να βγάζει στην παραγωγή μοντέλα που ούτε θα σκεφτόταν κανείς άλλος και την εμπειρία της στα σπορ αυτοκίνητα, τότε το άθροισμα θα μας “έβγαζε” το θεϊκό… MX5! (Αν ο χαρακτηρισμός “θεϊκό” σας ακούγεται υπερβολικός, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η ονομασία της εταιρείας προέρχεται εν μέρει και από τον “Ahura Mazda”, Θεό του φωτός!)
Κατά τη δεκαετία του ‘80 η αγορά (όπως και η παραγωγή) των roadsters αυτοκινήτων ήταν σχεδόν… μηδενική! Καμία απολύτως εταιρεία δεν τολμούσε να βγάλει σε ευρεία παραγωγή ένα καθαρόαιμο roadster και οι απανταχού θιασώτες της κατηγορίας αυτής έπρεπε να ψάξουν σε μοντέλα πολλών ετών πίσω, για να βρουν έναν αξιόλογο εκπρόσωπο της.
Το 1989 όμως η Mazda έβγαλε στην παραγωγή το αυτοκίνητο που αναγέννησε μία ολόκληρη κατηγορία και άνοιξε το δρόμο για να δούμε αυτοκίνητα χάρμα οφθαλμών μεν, αλλά και ευχάριστα στην οδήγηση δε, από πολλούς κατασκευαστές που ακολούθησαν την πρωτοπόρο Mazda.
Το MX5 ήταν ΤΟ αυτοκίνητο για τον Πραγματικό Οδηγό! Διθέσιο, δίθυρο, cabrio, με τετρακύλινδρο κινητήρα σε σειρά εμπρός, κίνηση πίσω και πανέμορφη σχεδίαση, το roadster της Mazda ήταν ένα όνειρο που γινόταν πραγματικότητα για πάρα πολλούς οδηγούς. Η αξιοπιστία σε συνδυασμό με την εξαιρετική οδική συμπεριφορά και όλα αυτά σε λογικό κόστος “οδήγησαν” έναν μεγάλο αριθμό φίλων της αυτοκίνησης στην απόλυτη οδηγική Nirvana! Μάλιστα οι οδηγοί αυτοί, από ότι φάνηκε, ήταν πολλοί περισσότεροι από όσους μπορούσαν να φανταστούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού το MX5 (τηρουμένων των αναλογιών) πουλούσε σαν “ζεστό ψωμί” και οι ανταγωνιστές της Mazda “έτρεχαν” να καλύψουν ένα κενό που δεν είχαν καν αντιληφθεί ότι υπήρχε.
Σύγχρονη ιστορία.
Η Mazda έχει να επιδείξει μεγάλες επιτυχίες και στους αγώνες.
Είναι η μοναδική ιαπωνική εταιρεία που έχει κερδίσει τις 24 ώρες του Le Mans, ενώ έχει συμμετάσχει σε αγώνες με αυτοκίνητα που διέθεταν δυο, τρεις έως και τέσσερεις ρότορες!
Επίσης θεωρείται η εταιρεία που θα συναντήσετε συχνότερα από οποιαδήποτε άλλη στις πίστες κάθε εβδομάδα, προφανώς λόγω της συμμετοχής ιδιωτών σε ερασιτεχνικούς (και μη) αγώνες με τα… “φανταστικοκαταπληκτικοτέλεια” MX5!
Στα, σχετικά, πρόσφατα χρόνια η Mazda συνεργάστηκε με την Ford, με την δεύτερη να κατέχει κάποια στιγμή έως και το 33,4%, ενώ συνεργάζεται και με την Toyota σε επίπεδο ανταλλαγής τεχνογνωσίας. Οι δύσκολες στιγμές δεν φαίνονται να τρομάζουν την Mazda και κάθε φορά που αντιμετώπισε προκλήσεις, ανταπεξήλθε και μας “χάρισε” μοναδικά και ανεπανάληπτα μοντέλα. Τα σύγχρονα μοντέλα είναι γνωστά για την αξιοπιστία τους, τον όμορφο σχεδιασμό, την τεχνολογική υπεροχή, τις χαμηλές καταναλώσεις και τον φιλικό προς το περιβάλλον προσανατολισμό τους.
Θα αφήσουμε όμως κάποιους άλλους να κρίνουν και να συγκρίνουν τα σύγχρονα μοντέλα.
Θα παρακολουθήσουμε όμως με πολύ ενδιαφέρον τα events που πρόκειται να κάνει η εταιρεία προκειμένου να δώσει στα “100 χρόνια Mazda” την υπόσταση που τους αξίζουν.
Εμείς θα παραμείνουμε στα κλασικά, πλέον, αυτοκίνητα της ιαπωνικής εταιρείας, που θα είναι για πάντα στις καρδιές μας.
100 χρόνια Mazda!
100 χρόνια τόλμης και… γοητείας!
Ευχαριστούμε Mazda!