Alfa Romeo 1300 Junior Spider

Alfa Romeo 1300 Junior Spider

Alfa Romeo 1300 Junior Spider

 

Τελικά τί είναι η Alfa Romeo 1300 Junior Spider;  Ιταλίδα καλλονή ή «πονηρή αράχνη» που όποιος μπλεχτεί στον ιστό της δεν μπορεί (ή και δεν θέλει) να ξεφύγει ποτέ;

 

Ίσως και τα δύο, ίσως και τίποτα από αυτά. Πάντως σίγουρα είναι το αυτοκίνητο με το οποίο ο Dustin Hoffman οδηγούσε υπό τις νότες των Simon & Garfunkel στο φιλμ “The Graduate”.

 

Alfa Romeo 1300 Junior Spider

 

Poor Man’s Ferrari.

 

Πράγματι μόλις η Alfa Romeo 1300 Junior Spider έκανε την εμφάνισή της και αφού την οδήγησαν και είδαν για το τι είναι ικανή να κάνει στο δρόμο, οι petrolheads της «κόλλησαν» το παρατσούκλι «η Ferrari του φτωχού». Φυσικά αν ήσουν πραγματικά φτωχός, πιθανότατα δεν θα μπορούσες να αγοράσεις ούτε… Cinquecento, αλλά τηρουμένων των αναλογιών ο… «τίτλος» που έδωσαν στην Spider, φάνταζε λογικός.

 

Η πρώτη εμφάνιση της διθέσιας Alfa έγινε στην Έκθεση της Γενεύης του 1966. Εκεί η Alfa Romeo διενήργησε έναν «διαγωνισμό» ζητώντας από τον κόσμο να «βαφτίσει» το νέο μοντέλο. Η Alfa έλαβε περίπου 140.000 απαντήσεις και μάλιστα σε μία εποχή χωρίς… internet!

 

Μερικά από τα προτεινόμενα ονόματα ήταν τα: Lollobrigida, Bardot, Nuvolari μέχρι και… Stalin! Ευτυχώς επικράτησε η λογική και το υπέροχο διθέσιο αυτοκίνητο της Alfa Romeo πήρε την επωνυμία Duetto (αφορούσε κυρίως την έκδοση των 1.600cc, δίνοντας ακριβώς το στίγμα που ήθελε να περάσει η ιταλική εταιρεία για το νέο της δημιούργημα: «Δύο είναι παρέα, τρείς είναι… πλήθος»).

 

Η “Ferrari του (όχι και τόσο) φτωχού” (ας μην ξεχνάμε ότι κάποια μοντέλα κόστιζαν όσο περίπου και μια… Jaguar E Type!) παρήχθει σε διάφορες εκδόσεις και η συνολική παραγωγή της κράτησε πάνω από 26 χρόνια και ξεπέρασε τα 100.000 αυτοκίνητα.

 

Alfa Romeo 1300 Junior Spider
Alfa Romeo Spider Junior 1300 (1968)

 

“Compact and rather ugly”…

 

… έγραφε ένα βρετανικό περιοδικό αυτοκινήτου για την Alfa Romeo 1300 Junior Spider, ξεσηκώνοντας τα πλήθη. Κάποιοι υποστήριζαν πως οι Βρετανοί ζήλευαν τα όμορφα σχέδια των ιταλικών αυτοκινήτων, ενώ κάποιοι άλλοι, πραγματικά θεωρούσαν τις γραμμές που είχε σχεδιάσει ο Pininfarina… απλές και άσχημες.

 

“Beauty is in the eye of the beholder” απαντάμε εμείς και προσπαθούμε να… «ξεφύγουμε αλώβητοι» από τα εκατέρωθεν «πυρά»!

 

Το δίθυρο, διθέσιο, «ανοικτό» αμάξωμα διαθέτει διαχρονικό σχεδιασμό και οι απλές γραμμές φαίνεται να συμβάλουν σε αυτό. Το monocoque αμάξωμα ήταν στιβαρό και «προσέθετε πόντους» στην οδηγική απόλαυση και στην ασφάλεια.

 

Η “boat-tail” πίσω εμφάνιση των αρχικών μοντέλων, είναι μάλλον η πιο αγαπητή μεταξύ των Alfisti και σίγουρα έγινε εικόνα που έβλεπαν ουκ ολίγοι οδηγοί «γρήγορων σπορ αυτοκινήτων» σε σφικτούς επαρχιακούς δρόμους.

 

Μπροστά, το καπό της Alfa «έσβηνε» χαμηλά, με αποτέλεσμα στο παρκάρισμα αρκετοί κάτοχοι της Spider να έχουν… «στενές επαφές» με τα υπόλοιπα παρκαρισμένα οχήματα.

 

Αρχικά υπήρχε η σκέψη να τοποθετηθούν Perpex καλύμματα στα φανάρια, αλλά η απαγόρευση χρήσης τους στις Η.Π.Α. είχε ως αποτέλεσμα να μείνουν «γυμνά».

 

Ο χώρος αποσκευών ήταν απλά… τεράστιος (για τα δεδομένα του συγκεκριμένου είδους αυτοκινήτου) και ο εφεδρικός τροχός βρισκόταν κάτω από το πορτ μπαγκαζ συμβάλλοντας στην αύξηση του διαθέσιμου χώρου.

 

Η αναδιπλούμενη οροφή ήταν κοντά στον οδηγό και μπορούσε να τη χειριστεί με το ένα χέρι, χωρίς να χρειάζεται να σηκωθεί από τη θέση του. Μεταξύ των θυρών και των τροχών δέσποζε το σηματάκι του γνωστού οίκου Pininfarina, προσθέτοντας μία νότα ιταλικής σχεδιαστικής «γκλαμουριάς» (ας μας επιτραπεί η έκφραση).

 

Από την άλλη πλευρά, οι Ιταλοί «ξέχασαν» να φροντίσουν για την προστασία του αμαξώματος από τη σκουριά και ειδικά στους θόλους των τροχών, οι μικρές Alfa είχαν μια σχετική αδυναμία.

 

Alfa Romeo 1300 Junior Spider

 

Junior

 

Όπως μαρτυράει και το όνομα Alfa Romeo 1300 Junior Spider, ο κινητήρας ήταν ένας twin-cam των 1.290 cc. Η απόδοση άγγιζε τους 89 bhp στις 6.000 rpm και διέθετε μηχανικό χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων.

 

Η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 170 km/h και τα πρώτα 100 χλμ ερχόντουσαν σε 11.2’’, ενώ για τα 160 χλμ από στάση η Junior ήθελε 21,3’’.

 

Το ελαφρύ αμάξωμα και ο «σπιρτόζικος» κινητήρας έκανε τη μικρή Alfa να αποτελεί “όνειρο” για πολλούς Ιταλούς (και όχι μόνο), μεσαίας οικονομικής επιφάνειας, που λάτρευαν τα αυτοκίνητα και τη σπορ οδήγηση.

 

Η ιταλική εταιρεία έβγαλε στην παραγωγή την Spider με τον «μικρό» κινητήρα των 1.3 λίτρων, κυρίως με σκοπό να εκμεταλλευτεί τους φορολογικούς νόμους που ίσχυαν εκείνη την περίοδο στην Ιταλία και να μπορέσει να γίνει πιο προσιτή σε ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό.

 

Θα λέγαμε ότι η Alfa Romeo πέτυχε το στόχο της και η Junior παρήχθει 7.237 φορές.

 

Στην αγορά κυκλοφόρησαν διάφορες εκδόσεις, όπως για παράδειγμα μία έκδοση στα 1.600cc (η γνωστή Duetto), μία στα 1.750cc, καθώς και μία έκδοση με τον κινητήρα της Alfa Romeo Montreal, 2,5 λίτρων V8 που επέτρεπε στο ελαφρύ αμάξωμα να φτάνει τα 225 km/h. Ειδικά η έκδοση με τα 1.750cc εξήχθη στις Η.Π.Α. αλλά λόγω της νομοθεσίας ο κινητήρας «φιμώθηκε» με αποτέλεσμα να έχει ασθενικές επιδόσεις και μετά βίας να αγγίζει τα 160 km/h.

 

Στο εσωτερικό το ταμπλό ήταν βαμμένο με μεταλλικό χρώμα (τουλάχιστον ως τις αρχές τις δεκαετίας του ’70). Το τιμόνι ήταν δυο ακτίνων και πίσω του υπήρχαν δυο μεγάλα στρογγυλά όργανα (ταχύμετρο και στροφόμετρο). Δεξιά και αριστερά υπήρχαν μικρότερα όργανα και διακόπτες, αλλά αυτό που κάνει τη Junior να ξεχωρίζει είναι ο διακόπτης των υαλοκαθαριστήρων ο οποίος βρισκόταν στο… πόδι (ποδοστήριο).

 

Όπως προαναφέραμε, η αναδιπλούμενη οροφή ήταν εύκολο να ανέβει και να κατέβει χωρίς να χρειάζεται ο οδηγός να σηκωθεί από τη θέση του. Η θέση οδήγησης ήταν… χαρακτηριστικά ιταλική. Ιδανική για σωματότυπους με μακριά χέρια και κοντά πόδια, η “ape-like” θέση οδήγησης ήταν κι αυτή θέμα προς συζήτηση για τους φίλους των αυτοκινήτων.

 

Alfa Romeo 1300 Junior Spider

 

Συμπερασματικά            

 

Η Alfa Romeo 1300 Junior Spider είναι το αυτοκίνητο που θα ονειρευόταν ο κάθε «κοινός θνητός» που αγαπούσε τα αυτοκίνητα και την οδήγηση.

 

Ο μικρού κυβισμού κινητήρας έκανε προσιτό ένα αυτοκίνητο που σε άλλη περίπτωση θα αποτελούσε «όνειρο θερινής νυκτός» για την πλειονότητα των ανθρώπων.

 

«Κλασικά ιταλική» η Spider των δεκαετιών του ’60 και του ’70 , έχει μια κάποια… ευαισθησία στην υγρασία (βλέπε σκουριά). Ο μεγάλος αριθμός οχημάτων που βγήκαν από τις γραμμές παραγωγής καθώς και το κόστος συντήρησης που είναι, μάλλον, αρκετά πιο υψηλό από ότι εκτιμά η αγορά ότι θα ήταν λογικό, έχουν κρατήσει τις τιμές σε (σχετικά) χαμηλά επίπεδα, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

 

Αν εξαιρέσουμε κάποιες μικρές… “ιδιαιτερότητες” και “βγάλουμε εκτός” τα οικονομικά, θεωρούμε πως ένα αυτοκίνητο όπως η Alfa Romeo 1300 Junior Spider είναι ιδανικό για χώρες όπως η Ελλάδα.

 

Ήλιος, καλές θερμοκρασίες, υπέροχες «φιδίσιες» διαδρομές και μια Spider (ή αλλιώς “λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και μια… Spider)!

 

Σκέφτεστε τίποτα καλύτερο;