Datsun Fairlady 1600
Στην Ελλάδα όταν κάποιος ακούει το όνομα Datsun, συνήθως το μυαλό του πηγαίνει σε ένα εξαθλιωμένο ημιφορτηγό με παραφορτωμένη καρότσα στην οποία βρίσκονται από πατάτες και καρπούζια έως πλαστικές καρέκλες και… μικρά παιδιά!
Στην πραγματικότητα όμως η Datsun είναι μία από τις πιο σημαντικές ιαπωνικές εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων. Ένα από τα πλέον αγαπημένα μας μοντέλα είναι και το Datsun Fairlady 1600.
Εμφανισιακά μπορεί κάποιος να το μπερδέψει με το MGB. Ας μην βιαστούμε όπως να “κατηγορήσουμε” τους Ιάπωνες ως αντιγραφείς των Βρετανών, αφού το Datsun Fairlady 1600 εμφανίστηκε σχεδόν ένα χρόνο νωρίτερα από τον Βρετανό αντίζηλό του.
Η “Δίκαιη Κυρία” έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο Tokyo Motor Show του 1961, δημιουργώντας θετικές εντυπώσεις μεν, χωρίς να κάνει πάταγο δε.
Η ονομασία του αυτοκινήτου προέρχεται από τον, τότε, πρόεδρο της Nissan, Katsuji Kawamata ο οποίος το 1961 παρακολούθησε την παράσταση “My Fair Lady” στο Broadway.
Τον εντυπωσίασε τόσο η παράσταση, όσο και το όνομα και αποφάσισε πως αυτή η ονομασία (Datsun Fairlady 1600) θα ήταν ό,τι έπρεπε για τον διάδοχο του Datsun Sports S211.
ΛΙΓΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Το Datsun Sports S211 (1959 – 1960), είναι στην πραγματικότητα ο… “προπάππους” του Fairlady. To συγκεκριμένο αυτοκίνητο διέθετε κινητήρα 988 cc και απέδιδε 36 hp.

Στη συνέχεια (1960 – 1962) παρήχθησαν τα SPL 212 και SPL 213 [το L αντιστοιχούσε στην πλευρά που ήταν τοποθετημένο το τιμόνι (Left Hand Drive)]. Διέθεταν κινητήρες 1189 cc και απέδιδαν 47 hp. Αυτή την περίοδο η γραμμή παραγωγής μεταφέρθηκε από τη Yokohama στο εργοστάσιο “Nissan Shatai Plant” στην Hiratsuka

Από το 1963 ο μικρός Ιάπωνας με κωδικές ονομασίες SP 310 και SPL 310, έβγαινε στην παραγωγή με έναν ασθενικό κινητήρα των 1500cc και απόδοση 77 hp. Τις επόμενες δύο χρονιές ο κινητήρας απέκτησε διπλά καρμπυρατέρ και 85 hp.

Το συγκεκριμένο μοντέλο πούλησε περίπου 7000 οχήματα και παρά τις χαρακτηριστικά “ευρωπαϊκές γραμμές” του, οι μισές πωλήσεις έγιναν στις Η.Π.Α.
Από το 1965 το Datsun Fairlady 1600 (SP 311 – SPL 311) κύλισε τις ρόδες του από τη γραμμή παραγωγής με τετρακύλινδρο κινητήρα 1595 cc, ο οποίος απέδιδε 90 bhp στις 6000 rpm. Όπως μπορείτε να φανταστείτε το διθέσιο cabrio αυτοκίνητο δεν έβαζε ακριβώς και… φωτιά στην άσφαλτο, αλλά δεν έπαυε να κινείται αξιοπρεπώς και κυρίως να είναι ευχάριστο τόσο στην οδήγηση, όσο και οπτικά.
Το συγκεκριμένο μοντέλο παρήχθη από το 1965 έως το 1970 σε περίπου 40.000 αντίτυπα.
Διέθετε τεσσάρι “συγχρονιζέ” σασμάν, δισκόφρενα στους εμπρόσθιους και ταμπούρα στους πίσω τροχούς. Οι αναρτήσεις ήταν ανεξάρτητες μπροστά και “φύλλα ελατηρίου” πίσω.
Όσον αφορά τις επιδόσεις το Fairlady άγγιζε τα 169 km/h, ενώ για τα 0-100 km/h χρειαζόταν περίπου 13,4´´ και για τα 0-160 km/h περίπου 25´´.
Ο σχεδιασμός του Datsun Fairlady 1600 ήταν κλασικά “ευρωπαϊκός”, θυμίζοντας έντονα το MGB. Παρόλα αυτά στην πραγματικότητα ήταν πιο ψηλό και πιο στενό από τον ανταγωνιστή του.
Τα εμπρόσθια φτερά ήταν “βιδωτά” ώστε να μπορούν να αφαιρούνται γρήγορα και εύκολα. Μπροστά αντί για σήμα υπήρχαν μονά γράμματα στη σειρά που σχημάτιζαν τη λέξη: DATSUN, ενώ πίσω υπήρχε ένα σηματάκι που έγραφε “Datsun 1600”. Τα πλαϊνά σηματάκια έγραφαν “Fairlady” για αγορές όπως η ιαπωνική και “Datsun 1600” για τα οχήματα που προορίζονταν για εξαγωγή.
Φυσικά σήμερα το σηματάκι που γράφει “Fairlady” είναι και το πιο αγαπητό ανάμεσα τους κατόχους των αυτοκινήτων (και όχι μόνο).
Η παραγωγή εμπλουτίστηκε με μοντέλα που “φορούσαν” μεγαλύτερους και ισχυρότερους κινητήρες. Για παράδειγμα το μοντέλο του 1967 (SR 311 και SRL 311) με τον δίλιτρο κινητήρα και τα διπλά καρμπυρατέρ, διέθετε πεντάρι σασμάν και μπορούσε να αγγίξει τα 200 km/h.

Εμπορικά ο βασικός στόχος της εταιρείας ήταν οι Η.Π.Α. Θα μπορούσαμε να πούμε πως οι 40.000 πωλήσεις που έκανε δεν ήταν τεράστιο νούμερο, αλλά σίγουρα οι Ιάπωνες πήραν όλες τις πληροφορίες που χρειάζονταν προκειμένου να εξελίξουν τα μοντέλα τους και τις εμπορικές τους τακτικές. Το αποτέλεσμα δεν ήταν άλλο από το θρυλικό 240Z, το οποίο έγινε ένα από τα σπορ αυτοκίνητα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως.
Κλείνοντας θα μπορούσαμε να πούμε πως το Datsun 1600 Fairlady δεν ήταν απλά και μόνο μία… “τίμια κυρία” (ή πιο σωστά ένα “τίμιο αυτοκίνητο). Είναι ένα κλασικό (πλέον) αυτοκίνητο που διαθέτει πολλούς φίλους και θαυμαστές, τόσο επειδή ως αυτόνομο όχημα ήταν όμορφο στην εμφάνιση και διασκεδαστικό στην οδήγηση, όσο και επειδή αποτέλεσε τον πρόδρομο για τα υπέροχα σπορ αυτοκίνητα που μας προσέφερε η Nissan τις επόμενες δεκαετίες.